Gå videre til hovedindholdet

Fra industri- til videnssamfund

Fra industri- til videnssamfund:

§fra “lær om it”

§til “lær med og gennem it
Vi skal ikke blot lære eleverne med og gennem it, men også om it!

Værktøj: PADLET

Husk: Skoletube = adgang til gratis værktøjer!

Digital robusthed: Nysgerrighed og mod
Vi kan ikke lære eleverne alle værktøjer, men vi kan lære dem om de forskellige koncepter sådan at de kan overføre viden om fx en blog-type til en anden.
Vi skal gøre brugen af it meningsfuld for eleverne.
Hvis vi ikke kan sige hvorfor vi gør noget ift it brug, så giver det ikke mening! Vi skal kunne forholde os kritisk til de teknologierne og kunne argumentere for vores valg.

Om læring


 
Spørg og begrund ved hjælp af teorier, modeller og undersøgelser! Til eksamen skal vi vise at vi kan bruge den akademiske begrundelse for vores valg.
Hvorfor, gør vi som vi gør?

Ileris

Illeris læringstrekant kan noget særligt!

Kolb

Al læring er erfaringsbaseret igennem konkret oplevelse og refleksion!
Læring kan starte i alle faser og er ikke bestemt til at starte i en særlig rækkkefølge. Ifølge Kolb giver det eleven den optimale læringsproces hvis denne er alle fire dele igennem.
Forskningen har ikke stor tillid til læringsstile, da der findes et utal af varianter. I praksis oplever vi at mennesker lærer forskelligt. I en akademisk kontekst, som denne uddannelse, vil man forholde sig kritisk til dette.

Wenger

Teorien om praksisfællesskaber forbindes han ofte med.
En læreproces skal give mening, ellers blokeres der for læring.
Eleverne skal udvikle en fagprofessionel identitet.

Værktøj: Thinglink (tingeling) :)

Fungerer som App og via browser 
Smaaaaaart værktøj, det skal udforskes nærmere som alternativ til fx PowerPoint. Den kan måske også brruges til eleverne hvor de skal præsentere deres opgave i stedet for at udforme et dokument.
Øvelse 3:
Problemstilling 1: Hvordan kan jeg differentiere de forskellige læringsplatforme i temaet kommunikation sådan at eleverne oplever en variation der kan virke motiverende. Konkret vil jeg se om jeg kan samle materialet for Præsentationsteknik via Thinglink, sådan at denne del skiller sig ud fra de andre moduler i temaet og fremstår mere levende.
Løsning: Samle hele modulet præsentationsteknik i en side hvor eleven klikker og scroller rundt for at opnå den teoretiske læring, afslutningsvist skal eleven skal udarbejde en præsentationsfilm (2 min) og lægge denne ind på sin egen side med 3. punkter/bokse hvor eleven udvælger nogle fokuspunkter som kan vises via film, dokument, beskrivelse e.a.
Illeris læringstrekant: Indholdet giver viden via læsestof, videoer og øvelser, hvor samspilsdimensionen giver eleven færdigheder ved at der skal deltages aktivt ved at følge de forskellige ansvisninger og muligheden for at vidensdele. Drivkraften skal komme fra at eleven bliver præsenteret for læringen på en anden og mere kreativ måde og dermed kan denne inspirere eleven ift hvordan værktøjet ellers kan bruges i andre sammenhænge.
Problemstilling 2: Hvordan kan vi ved afholdelse af workshops ved deltagelse af +40 elever sikre os at få en samlet opsamling hvor alle oplever sig set/hørt i forhold til den enkelte elevs refleksion og erfaringer ved workshoppen?
Løsning: Eleverne logger sig gruppevis på Padlet via det link som underviseren har givet. Her skriver eleverne deres svar/vurderinger/refleksioner, som opsamles og gennemgås i plenum af underviser.
Wenger: Da det er en gruppeaktivitet der indebærer fælles refleksion samt enighed om hvad der skrives indebærer denne fælles aktivitet et gensidigt ansvar i gruppen, fællesskabet kommer også til udtryk ved at eleverne er fælles om at bruge et for flere nyt værktøj, sidstnævnte vil ikke være aktuelt jo flere elever der har været igennem uddannelsen, da eleverne lærer fra hinanden i virksomhederne og måske også inddrager dette værktøj i deres virksomhed.
- / - 
Så nu har jeg prøvet at lege noget med Thinklink og har fundet frem til at jeg skal have undersøgt størrelse på billede da jeg ikke lige kan finde den korrekte størrelse for at ikonerne der skal klikkes på, også vises der hvor jeg har placeret dem. Jeg vil have undersøgt hvad betalingsudgaven koster, da det desværre er meget begrænset hvad gratisudgaven giver mulighed for ift. det jeg ønsker at den skal kunne. Tænker også at hvis det skal bruges i undervisningsøjemed, så må der være en større sikkerhed ved betalingsudgaven.
Link til Thinglink: Præsentationsteknik


- / -


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Eksamen: Digitale teknologier

Problemstill ing Ved afholdelse af workshoppen Mødefacilitering, kan der deltage op til 75 elever, som i løbet af workshoppen vil blive fordelt gruppevis i forskellige lokaler. Jeg vil derfor gerne sikre mig, at information om aktiviteten er let digitalt tilgængelig for eleverne, at eleverne oplever at workshoppen har et formål og at arbejdet med at kunne opsamle opgaven, primært ligger hos eleverne. Sådan at vi som undervisere kan bruge vores tid mere optimalt mellem dem i løbet af aktiviteten og dermed vil kunne afrunde med intro til deres efterfølgende individuelle refleksion og evaluering, indenfor 15-30 min. Der er afsat tre timer for hele workshoppen. E-didaktisk overvejelsesmodel Fokus: Socialkonstruktivistisk e-læring, form og elementer Eleven skal opnå læring ved refleksion og eftertænksomhed samt begrebsdannelse igennem et praksisfællesskab, som eleven på forhånd har forberedt sig til, har gennemført en opgave i virksomheden med efterfølgende feedback og
Synopsis: Inddragelse af digitale teknologier i workshoppen Mødefacilitering Kontekst: Niels Brock Videreuddannelse med speciale i administration har samlet og delvist medieret læringen på en digital platform. Læringen sker ligeledes i kombination med praktiske opgaver i virksomheden samt fysiske aktiviteter på skolen såsom f.eks. workshops, som denne opgave tager udgangspunkt i. Jeg kommer selv fra det private erhvervsliv, er praktisk orienteret og har undervist i fire år. Da vi gerne vil hæve niveauet for vores elever og sikre en sammenhæng mellem det der skal læres og det der foregår i virksomheden, har jeg omsat læringsmålet for Kommunikation vedr. mødetilrettelæggelse som en kombination af flere af læringsmålene, sådan at eleven ikke blot skal stå for planlægningen af et møde i virksomheden, men også konkret facilitere dette møde og have en til flere roller ved mødet, Eleven skal også opsøge feedback fra en kollega/chef og deltage i en opsamlende workshop med andre ele

Transfer og samarbejde

Grænsekrydsning i stedet for transfer? Kompetence: at man er i stand til og har viljen til at anvende sin viden og sinde færdigheder hensigtsmæssigt i bestemte situationer Vs Transfer: de proces, der drejer sig om at overføre og anvende noget, man har lært i en situation, til en anden --- indebærer iflg Aarkrog et større fokus på de erfaringer man bringer med sig ind i nye situationer Self-efficasy (selvkompetence) https://en.wikipedia.org/wiki/Self-efficacy:  Eleven skal have mod på og tro på at kunne skabe …. (Bjarne Wahlgren) OBS! Genlæs Hattie (lære at lære) Selvtilid for læring Hvad virker bedst? De personlige faktorer 35% (elevens selvtillid og troen på sig selv, kan opnås gennem undervisning, erfaringer etc.) Faktorer i undervisningen: 20% (undervisers troværdigheder væstentlig, læreprocesser) Anvendelseskonteksten 45% (rammer, transfer etc. – kræver godt samarbejde virksomhed og skole imellem) Blooms taksonomi: huske, kunne, anv