Fra industri- til videnssamfund:
§fra “lær om it”
§til “lær med og gennem it
Vi skal ikke blot lære eleverne med og gennem it, men også om it!
Værktøj: PADLET
Husk: Skoletube = adgang til gratis værktøjer!
Digital robusthed: Nysgerrighed og mod
Vi kan ikke lære eleverne alle værktøjer, men vi kan lære dem om de forskellige koncepter sådan at de kan overføre viden om fx en blog-type til en anden.
Vi skal gøre brugen af it meningsfuld for eleverne.
Hvis vi ikke kan sige hvorfor vi gør noget ift it brug, så giver det ikke mening! Vi skal kunne forholde os kritisk til de teknologierne og kunne argumentere for vores valg.
Om læring
Spørg og begrund ved hjælp af teorier, modeller og undersøgelser! Til eksamen skal vi vise at vi kan bruge den akademiske begrundelse for vores valg.
Hvorfor, gør vi som vi gør?
Ileris
Illeris læringstrekant kan noget særligt!
Kolb
Al læring er erfaringsbaseret igennem konkret oplevelse og refleksion!
Læring kan starte i alle faser og er ikke bestemt til at starte i en særlig rækkkefølge. Ifølge Kolb giver det eleven den optimale læringsproces hvis denne er alle fire dele igennem.
Forskningen har ikke stor tillid til læringsstile, da der findes et utal af varianter. I praksis oplever vi at mennesker lærer forskelligt. I en akademisk kontekst, som denne uddannelse, vil man forholde sig kritisk til dette.
Wenger
Teorien om praksisfællesskaber forbindes han ofte med.
En læreproces skal give mening, ellers blokeres der for læring.
Eleverne skal udvikle en fagprofessionel identitet.
Værktøj: Thinglink (tingeling) :)
Fungerer som App og via browser
Smaaaaaart værktøj, det skal udforskes nærmere som alternativ til fx PowerPoint. Den kan måske også brruges til eleverne hvor de skal præsentere deres opgave i stedet for at udforme et dokument.
Øvelse 3:
Problemstilling 1: Hvordan kan jeg differentiere de forskellige læringsplatforme i temaet kommunikation sådan at eleverne oplever en variation der kan virke motiverende. Konkret vil jeg se om jeg kan samle materialet for Præsentationsteknik via Thinglink, sådan at denne del skiller sig ud fra de andre moduler i temaet og fremstår mere levende.
Løsning: Samle hele modulet præsentationsteknik i en side hvor eleven klikker og scroller rundt for at opnå den teoretiske læring, afslutningsvist skal eleven skal udarbejde en præsentationsfilm (2 min) og lægge denne ind på sin egen side med 3. punkter/bokse hvor eleven udvælger nogle fokuspunkter som kan vises via film, dokument, beskrivelse e.a.
Illeris læringstrekant: Indholdet giver viden via læsestof, videoer og øvelser, hvor samspilsdimensionen giver eleven færdigheder ved at der skal deltages aktivt ved at følge de forskellige ansvisninger og muligheden for at vidensdele. Drivkraften skal komme fra at eleven bliver præsenteret for læringen på en anden og mere kreativ måde og dermed kan denne inspirere eleven ift hvordan værktøjet ellers kan bruges i andre sammenhænge.
Problemstilling 2: Hvordan kan vi ved afholdelse af workshops ved deltagelse af +40 elever sikre os at få en samlet opsamling hvor alle oplever sig set/hørt i forhold til den enkelte elevs refleksion og erfaringer ved workshoppen?
Løsning: Eleverne logger sig gruppevis på Padlet via det link som underviseren har givet. Her skriver eleverne deres svar/vurderinger/refleksioner, som opsamles og gennemgås i plenum af underviser.
Wenger: Da det er en gruppeaktivitet der indebærer fælles refleksion samt enighed om hvad der skrives indebærer denne fælles aktivitet et gensidigt ansvar i gruppen, fællesskabet kommer også til udtryk ved at eleverne er fælles om at bruge et for flere nyt værktøj, sidstnævnte vil ikke være aktuelt jo flere elever der har været igennem uddannelsen, da eleverne lærer fra hinanden i virksomhederne og måske også inddrager dette værktøj i deres virksomhed.
- / -
Så nu har jeg prøvet at lege noget med Thinklink og har fundet frem til at jeg skal have undersøgt størrelse på billede da jeg ikke lige kan finde den korrekte størrelse for at ikonerne der skal klikkes på, også vises der hvor jeg har placeret dem. Jeg vil have undersøgt hvad betalingsudgaven koster, da det desværre er meget begrænset hvad gratisudgaven giver mulighed for ift. det jeg ønsker at den skal kunne. Tænker også at hvis det skal bruges i undervisningsøjemed, så må der være en større sikkerhed ved betalingsudgaven.
Link til Thinglink: Præsentationsteknik
- / -
Kommentarer
Send en kommentar