Gå videre til hovedindholdet

Eksamen: Digitale teknologier

Problemstilling

Ved afholdelse af workshoppen Mødefacilitering, kan der deltage op til 75 elever, som i løbet af workshoppen vil blive fordelt gruppevis i forskellige lokaler. Jeg vil derfor gerne sikre mig, at information om aktiviteten er let digitalt tilgængelig for eleverne, at eleverne oplever at workshoppen har et formål og at arbejdet med at kunne opsamle opgaven, primært ligger hos eleverne. Sådan at vi som undervisere kan bruge vores tid mere optimalt mellem dem i løbet af aktiviteten og dermed vil kunne afrunde med intro til deres efterfølgende individuelle refleksion og evaluering, indenfor 15-30 min. Der er afsat tre timer for hele workshoppen.




E-didaktisk overvejelsesmodel

Fokus: Socialkonstruktivistisk e-læring, form og elementer

Eleven skal opnå læring ved refleksion og eftertænksomhed samt begrebsdannelse igennem et praksisfællesskab, som eleven på forhånd har forberedt sig til, har gennemført en opgave i virksomheden med efterfølgende feedback og refleksion. Denne læring skal nu opsamles og afrundes i en workshop.

"Den socialkonstruktivistiske e-læring er funderet i en opfattelse af læring som værende den lærendes deltagelse i et praksisfælleskab" (evidenscenter.dk).

1. Formål og læringsmål

Eleven skal lære at planlægge et møde (undervisningsmål)

Formål for workshop: Primært at samle op på elevens individuelle praktiske opgave Mødefacilitering via vidensdeling og erfaringsudveksling. Sekundært at netværke med andre elever.

Målsætning for workshoppen
:
1) At intro til aktiviteten er tilgængelig for eleverne
2) At eleverne står for opsamlingen, med mig som tovholder
3) At workshoppen giver mening for eleverne*


2. Forudsætninger

Eleverne har deltaget i møder i virksomheden, har fået viden fra den digitale platform og har facilitteret et måde i virksomheden med en aktiv rolle tilknyttet ved deltagelsen i dette møde

3. Organisering (tid og sted)

Workshoppen foregår på Niels Brock - første gang februar 2018. Vi har tre lokaler til rådighed.

4. Form og elementer

Dette præciseres herunder ved brug af modellen.

5. Evaluering

Eleverne har modtaget feedback fra kollega på afholdelse af og deltagelse i mødet i virksomheden. Til workshoppen vil eleverne vidensdele og evaluere gruppevis. Efterfølgende vil den enkelte elev skulle udarbejde en refleksions- og evalueringsnote, hvor jeg har forberedt nogle spørgsmål der gør, at jeg selv vil kunne evaluere på forløbet. I løbet af workshoppen vil jeg ved at gå rundt mellem eleverne også kunne få en indikation af, om jeg har opnået mit mål.

Form og elementer:


E-videncenter.dk

Materialer

Det har været væsentligt for mig, at materialet bliver let tilgængeligt og enkelt at håndtere sådan at eleverne kan lære samt benytte sig af disse i praksisfællesskabet, som består af grupper der skal samarbejde med hinanden.


Værktøjer: Lær-selv-med-andre

  • Informationsvideo
  • Informationsdokument
  • Google Slides
  • Kort med QR-koder og ’shortlink’


Undeviserrolle: Konsulent

Min rolle som underviser skal i højere grad være en konsulentrolle, hvor jeg kan bruges som motivator, vejleder etc. for de der har behov for min bistand. Min rolle er ligeledes som facilitator af workshoppen.

Samarbejdsform: Kollaborativ

Eleverne vil skulle arbejde sammen i grupper, og samarbejde med andre grupper - der har samme emne og målsætning - for afslutningsvist at have udarbejdet et fælles produkt med andre grupper igen, som har andet emne indenfor samme problemstilling.

  • Fælles samlet mål (kendt af alle)
  • Ingen arbejdsdeling (ikke nødvendigvis i den enkelte gruppe, dette må de selv afgøre)
  • Fælles del-opgaveløsning
  • Fælles del-målsætninger

Kommunikationsform: Polyfon/flerstemmig

Der vil være en dialog mellem mig som konsulent og eleverne jeg kommer rundt til, udover dette så vil der være informationsvideo og -dokument, samt Google Slides, hvor alle ikke kommer til orde i de enkelte slide, men igennem dialog ift. hvad der skal noteres på disse.

Løsning



Informationsvideo



https://youtu.be/HQ8X9UOLPJA


Informationsdokument



Google Slides




Fysisk kort med QR-koder og shortlinks til ovenstående



Beskrivelse af forløbet; Aktivitet og Opsamling


Grupper
3 lokaler skal benyttes
Lokale 1: Mødeledere og ordstyrere
Lokale 2: De der har præsenteret punkt på agenda
Lokale 3: Referenter

Dialog og samarbejde
Adgang til introduktionsvideo og -dokument via fysisk kort med QR-koder og shortlink

1) Eleverne erfaringsudveksler og reflekterer gruppevis med afslutning af udvælgelse af de væsentligste punkter
2) Eleverne indgår i dialog med de andre grupper, udveksler punkter og udvælger de væsentligste
3) Eleverne færdiggører slides og aftaler fremlæggelse

Elevernes opsamling
Eleverne fremlægger opsamlingen af de væsentligste punkter for de forskellige møderoller herunder faciitatorrollen



Praktiske og didaktiske overvejelser

Koble teori på praksis

Ved udarbejdelse af min løsning har jeg tænkt meget praktisk og det har været en udfordring efterfølgende at skulle blive bevidst omkring de teoretisk-didaktiske overvejelser. Jeg har derfor først udarbejdet praksissen og har dernæst gennemset de forskellige faser og holdt disse op mod de teoretikere og modeller jeg kender til, for så at udvælge de der er relevante for processen.


Planlægning:
- Den e-didaktiske overvejelsesmodel

Opgaver og gruppearbejde:
- Praksisfællesskaber, Lave og Wenger
- Læringscirkelen, Refleksion og begrebsdannelse, David Kolb

Valg af værktøjer

Jeg har været omkring flere forskellige værktøjer som f.eks. Padlet og Mentometer, hvor jeg ved dialog med min søn udvalgte Google Slides, som kræver at eleverne tager ansvar for egne slides og ikke får skrevet i andre. Jeg har vurderet efter mit kendskab til mine elever at dette ikke skulle være et problem, da de er meget ansvarlige og bevidst om at de ikke blot repræsenterer sig selv men også deres virksomhed og dette ansvar dette indebærer.

Praksisfællesskab

Eleven har i forbindelse med denne workshop afholdt et møde i virksomheden, hvor eleven har indgået i dette praksisfællesskab, herefter skal eleven deltage i workshoppen og indgå i et nyt praksisfælleskab med andre elever fra andre virksomheder.

Jeg har ville sikre mig, at eleverne oplever at have et fælles mål, derfor er opsamlingen med brug af Google Slides og at de skal ende op med et fælles produkt, som efterfølgende kan bruges af den enkelte elev som tjekliste for de næste møder de skal deltage i samt have en aktiv rolle i.

Lave og Wenger


Refleksion og begrebsdannelse

David Kolb


Refleksion

På baggrund af den viden vi har gjort tilgængelig på vores digitale platform, de møder som eleven har deltaget i i virksomheden og ikke mindst den opgave eleven har haft ved at skulle facilitere et møde og der have en møderolle og den feedback som eleven har modtaget fra kollega fået erfaringer som benyttes i den individuelle refleksionsopgave. Udover dette så vil jeg påstå at der også sker en refleksion i de enkelte grupper når der erfaringsudveksles.

Refleksionsgrundlag:
- Viden på digital platform 
- Erfaringer med mødedeltagelse
- Erfaring med at skulle facilitere møde i virksomheden
- Erfaring med at have en aktiv rolle til dette møde
- Workshop med erfaringsudveksling og gruppeopgave


Begrebsdannelse

Eleverne bruger det de har erfaret igennem ovenstående refleksionsgrundlag, til at kunne udarbejde en tjeklister (Google Slides) til brug for at skulle have ansvar for samme eller lignende roller/funktioner ved mødeafholdelse i virksomheden.

Opmærksomhedspunkter:
- Mødefacilitering (Før, under og efter)
- Mødeleder
- Ordstyrer
- Aktiv mødedeltager
- Referent

Efterfølgende overvejelser

For at arbejde videre på denne, kunne jeg inddrage Illeris' læringstrekant med fokus på Drivkraft herunder motivationsfaktoren, da jeg igennem processen flere gange tankemæssigt har været omkring dette.

Jeg oplever igennem mit kendskab til mine elever og de opgaver jeg tidligere har givet dem, at de kan have meget svært ved at reflektere, jeg skal derfor have overvejet om jeg eventuelt skal lære dem at reflektere, guide dem igennem refleksionsopgave med spørgsmål de skal besvare, eller måske en kombination af disse.

Jeg oplever, at have følt mig begrænset i opgaven, ved at have et solidt kendskab til mine elever på forhånd, da jeg løbende har eksperimenteret og afprøvet mange gruppekonstellationer med tilhørende opgaver, som dermed har gjort, at jeg har taget mange beslutninger intuitivt ud fra dette videns- og erfaringsgrundlag.

Det kunne være interessant en anden gang, at starte med den teoretiske tilgang for udarbejdelse af en praksis og efterfølgende evaluere på dette. Jeg tænker at jeg nok ville have valgt denne tilgang, såfremt jeg var nyuddannet lærer og ikke havde kendskab til mine elever.

Min udfordring er helt klart, at jeg intuitivt tager den praktiske tilgang i første omgang, for så efterfølgende at skulle koble teorien på. Det som har været interessant og tankevækkende igennem de moduler jeg indtil videre har taget er at mange af de praksisser og de tanker jeg har gjort mig igennem tiden faktisk tager udgangspunkt i teorier og begreber, som jeg ikke før kendte til, og det har hjulpet mig til at se en sammenhæng mellem de beslutninger jeg har truffet.

Det har været interessant at arbejde med Kolbs læringscirkel, fordi jeg havde så svært ved at lave en lineær struktur som jeg instinktivt gerne ville presse den ind i. Jeg måtte erfare, at læringscirklen netop ikke er statisk men flydende, da man nemt kan gå frem og tilbage mellem de forskellige faser, hvad jeg så også erfarede ved hele forløbet omkring mødefacilitering netop skete. Som Kolb nævner skal man have været igennem alle faser for at der er sket et fuldt læringsforløb og dette kommer eleverne så også.

Workshoppen skal gennemføres til februar 2018 og derfor vil jeg først derefter kunne måle om jeg har opnået alt det jeg gerne ville. Dette vil jeg tildels kunne erfare i løbet af workshoppen, men også ved deres individuelle evalueringsopgave med spørgsmål til dette, som de skal reflektere over og besvare.

Litteratur

Ovenstående litteratur, videoer etc. er læst og inddraget med fokus på de områder, som jeg berører for min opgave.


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Synopsis: Inddragelse af digitale teknologier i workshoppen Mødefacilitering Kontekst: Niels Brock Videreuddannelse med speciale i administration har samlet og delvist medieret læringen på en digital platform. Læringen sker ligeledes i kombination med praktiske opgaver i virksomheden samt fysiske aktiviteter på skolen såsom f.eks. workshops, som denne opgave tager udgangspunkt i. Jeg kommer selv fra det private erhvervsliv, er praktisk orienteret og har undervist i fire år. Da vi gerne vil hæve niveauet for vores elever og sikre en sammenhæng mellem det der skal læres og det der foregår i virksomheden, har jeg omsat læringsmålet for Kommunikation vedr. mødetilrettelæggelse som en kombination af flere af læringsmålene, sådan at eleven ikke blot skal stå for planlægningen af et møde i virksomheden, men også konkret facilitere dette møde og have en til flere roller ved mødet, Eleven skal også opsøge feedback fra en kollega/chef og deltage i en opsamlende workshop med andre ele

Transfer og samarbejde

Grænsekrydsning i stedet for transfer? Kompetence: at man er i stand til og har viljen til at anvende sin viden og sinde færdigheder hensigtsmæssigt i bestemte situationer Vs Transfer: de proces, der drejer sig om at overføre og anvende noget, man har lært i en situation, til en anden --- indebærer iflg Aarkrog et større fokus på de erfaringer man bringer med sig ind i nye situationer Self-efficasy (selvkompetence) https://en.wikipedia.org/wiki/Self-efficacy:  Eleven skal have mod på og tro på at kunne skabe …. (Bjarne Wahlgren) OBS! Genlæs Hattie (lære at lære) Selvtilid for læring Hvad virker bedst? De personlige faktorer 35% (elevens selvtillid og troen på sig selv, kan opnås gennem undervisning, erfaringer etc.) Faktorer i undervisningen: 20% (undervisers troværdigheder væstentlig, læreprocesser) Anvendelseskonteksten 45% (rammer, transfer etc. – kræver godt samarbejde virksomhed og skole imellem) Blooms taksonomi: huske, kunne, anv