Gå videre til hovedindholdet

Synopsis:
Inddragelse af digitale teknologier i workshoppen Mødefacilitering


Kontekst: Niels Brock Videreuddannelse med speciale i administration har samlet og delvist medieret læringen på en digital platform. Læringen sker ligeledes i kombination med praktiske opgaver i virksomheden samt fysiske aktiviteter på skolen såsom f.eks. workshops, som denne opgave tager udgangspunkt i. Jeg kommer selv fra det private erhvervsliv, er praktisk orienteret og har undervist i fire år.


Da vi gerne vil hæve niveauet for vores elever og sikre en sammenhæng mellem det der skal læres og det der foregår i virksomheden, har jeg omsat læringsmålet for Kommunikation vedr. mødetilrettelæggelse som en kombination af flere af læringsmålene, sådan at eleven ikke blot skal stå for planlægningen af et møde i virksomheden, men også konkret facilitere dette møde og have en til flere roller ved mødet, Eleven skal også opsøge feedback fra en kollega/chef og deltage i en opsamlende workshop med andre elever på uddannelsen.



Problemstilling:

Ved afholdelse af workshoppen Mødefacilitering, kan der deltage op til 75 elever, som i løbet af workshoppen vil blive fordelt gruppevis i forskellige lokaler. Jeg vil derfor gerne sikre mig, at information om aktiviteten er let digitalt tilgængelig for eleverne, at eleverne oplever at workshoppen har et formål og at arbejdet med at kunne opsamle opgaven, primært ligger hos eleverne, sådan at vi som undervisere kan bruge vores tid mere optimalt mellem dem i løbet af aktiviteten og dermed vil kunne afrunde med intro til deres efterfølgende individuelle refleksion og evaluering, indenfor 15-30 min. Der er afsat tre timer for hele workshoppen.


Formål for workshop: At samle op på elevens individuelle praktiske opgave Mødefacilitering via vidensdeling og erfaringsudveksling. Sekundært at netværke med andre elever.

Målsætning: 1) At intro til aktiviteten er tilgængelig for eleverne uanset hvor de befinder sig 2) At eleverne står for opsamlingen, med mig som tovholder 3) At workshoppen giver mening for eleverne*

*Dette vil jeg først kunne måle, når eleverne har afleveret deres individuelle evaluering og refleksion og derfor ikke i forbindelse med workshoppen, andet end jeg ved at gå rundt hos eleverne kan få en indikation af om dette er opnået

Teknologier:

Informationsvideo, -dokument og Google Slides tilgængeligt via QR-koder og ’shortlink’. Der vil ligeledes være et fysisk kort med links samt QR-koder.

Læringsteori:

Jeg er inspireret af David A. Kolb og erfaringsbaseret læring, som hele forløbet tager udgangspunkt i, hvor læringen er en proces med faserne; Erfaring, Eftertænksomhed, Begrebsdannelse og Eksperiment. Den del som opgaven omhandler har fokus på faserne Refleksion og eftertænksomhed samt Begrebsdannelse. Jeg er ligeledes inspireret af Étienne Wenger der definerer læring som en social handling i praksisfællesskaber.

Didaktisk model:

Jeg har valgt at læne mig op af Den E-didaktiske Overvejelsessmodel med fokus på den socialkonstruktivistiske læringsform, da det ikke er for hele forløbet, men for selve workshoppen – og dermed elevernes praksisfællesskab - som denne opgave omhandler. 

Litteraturliste:


  • E-Didaktisk overvejelsesmodel af Niels Jakob Pasgaard, videnscenter.dk
  • Metropol, Digitale teknologier, Undervisningsmateriale; ’Viden om’, Læring – fokus på social læring, Wenger’s perspektiv
  • Praksisfællesskaber – læring, mening og identitet af Etienne Wenger
  • Professionelle læringsfællesskaber og fagdidaktisk viden af Thomas R.S. Albrechtsen
  • ’Forklar mig lige’, David Kolbs Læringscirkel, video: https://youtu.be/8EWqcLwS7Pc
  • Didaktik 2.0 Læremiddelkultur mellem tradition og innovation, redigeret af Karsten Gynther

Ovenstående litteratur med fokus på de områder jeg berører i min opgave.

/ Jannie Nielsen Hansen



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Eksamen: Digitale teknologier

Problemstill ing Ved afholdelse af workshoppen Mødefacilitering, kan der deltage op til 75 elever, som i løbet af workshoppen vil blive fordelt gruppevis i forskellige lokaler. Jeg vil derfor gerne sikre mig, at information om aktiviteten er let digitalt tilgængelig for eleverne, at eleverne oplever at workshoppen har et formål og at arbejdet med at kunne opsamle opgaven, primært ligger hos eleverne. Sådan at vi som undervisere kan bruge vores tid mere optimalt mellem dem i løbet af aktiviteten og dermed vil kunne afrunde med intro til deres efterfølgende individuelle refleksion og evaluering, indenfor 15-30 min. Der er afsat tre timer for hele workshoppen. E-didaktisk overvejelsesmodel Fokus: Socialkonstruktivistisk e-læring, form og elementer Eleven skal opnå læring ved refleksion og eftertænksomhed samt begrebsdannelse igennem et praksisfællesskab, som eleven på forhånd har forberedt sig til, har gennemført en opgave i virksomheden med efterfølgende feedback og

Transfer og samarbejde

Grænsekrydsning i stedet for transfer? Kompetence: at man er i stand til og har viljen til at anvende sin viden og sinde færdigheder hensigtsmæssigt i bestemte situationer Vs Transfer: de proces, der drejer sig om at overføre og anvende noget, man har lært i en situation, til en anden --- indebærer iflg Aarkrog et større fokus på de erfaringer man bringer med sig ind i nye situationer Self-efficasy (selvkompetence) https://en.wikipedia.org/wiki/Self-efficacy:  Eleven skal have mod på og tro på at kunne skabe …. (Bjarne Wahlgren) OBS! Genlæs Hattie (lære at lære) Selvtilid for læring Hvad virker bedst? De personlige faktorer 35% (elevens selvtillid og troen på sig selv, kan opnås gennem undervisning, erfaringer etc.) Faktorer i undervisningen: 20% (undervisers troværdigheder væstentlig, læreprocesser) Anvendelseskonteksten 45% (rammer, transfer etc. – kræver godt samarbejde virksomhed og skole imellem) Blooms taksonomi: huske, kunne, anv