Synopsis:
Inddragelse af digitale teknologier i workshoppen Mødefacilitering
Kontekst: Niels
Brock Videreuddannelse med speciale i administration har samlet og delvist
medieret læringen på en digital platform. Læringen sker ligeledes i kombination
med praktiske opgaver i virksomheden samt fysiske aktiviteter på skolen såsom
f.eks. workshops, som denne opgave tager udgangspunkt i. Jeg kommer selv fra
det private erhvervsliv, er praktisk orienteret og har undervist i fire år.
Da vi gerne vil hæve niveauet for vores elever og sikre en sammenhæng mellem det der skal læres og det der foregår i virksomheden, har jeg omsat læringsmålet for Kommunikation vedr. mødetilrettelæggelse som en kombination af flere af læringsmålene, sådan at eleven ikke blot skal stå for planlægningen af et møde i virksomheden, men også konkret facilitere dette møde og have en til flere roller ved mødet, Eleven skal også opsøge feedback fra en kollega/chef og deltage i en opsamlende workshop med andre elever på uddannelsen.
Problemstilling:
Ved afholdelse af workshoppen Mødefacilitering, kan der deltage op til 75 elever, som i løbet af workshoppen vil blive fordelt gruppevis i forskellige lokaler. Jeg vil derfor gerne sikre mig, at information om aktiviteten er let digitalt tilgængelig for eleverne, at eleverne oplever at workshoppen har et formål og at arbejdet med at kunne opsamle opgaven, primært ligger hos eleverne, sådan at vi som undervisere kan bruge vores tid mere optimalt mellem dem i løbet af aktiviteten og dermed vil kunne afrunde med intro til deres efterfølgende individuelle refleksion og evaluering, indenfor 15-30 min. Der er afsat tre timer for hele workshoppen.
Formål for workshop: At
samle op på elevens individuelle praktiske opgave Mødefacilitering via vidensdeling
og erfaringsudveksling. Sekundært at netværke med andre elever.
Målsætning: 1) At intro
til aktiviteten er tilgængelig for eleverne uanset hvor de befinder sig 2) At eleverne
står for opsamlingen, med mig som tovholder 3) At workshoppen giver mening for
eleverne*
Teknologier:
Læringsteori:
Jeg er inspireret af David A. Kolb og erfaringsbaseret læring, som hele forløbet tager udgangspunkt i, hvor læringen er en proces med faserne; Erfaring, Eftertænksomhed, Begrebsdannelse og Eksperiment. Den del som opgaven omhandler har fokus på faserne Refleksion og eftertænksomhed samt Begrebsdannelse. Jeg er ligeledes inspireret af Étienne Wenger der definerer læring som en social handling i praksisfællesskaber.Didaktisk model:
Jeg har valgt at læne mig op af Den E-didaktiske Overvejelsessmodel med fokus på den socialkonstruktivistiske læringsform, da det ikke er for hele forløbet, men for selve workshoppen – og dermed elevernes praksisfællesskab - som denne opgave omhandler.Litteraturliste:
- E-Didaktisk overvejelsesmodel af Niels Jakob Pasgaard, videnscenter.dk
- Metropol, Digitale teknologier, Undervisningsmateriale; ’Viden om’, Læring – fokus på social læring, Wenger’s perspektiv
- Praksisfællesskaber – læring, mening og identitet af Etienne Wenger
- Professionelle læringsfællesskaber og fagdidaktisk viden af Thomas R.S. Albrechtsen
- ’Forklar mig lige’, David Kolbs Læringscirkel, video: https://youtu.be/8EWqcLwS7Pc
- Didaktik 2.0 Læremiddelkultur mellem tradition og innovation, redigeret af Karsten Gynther
/ Jannie Nielsen Hansen
Kommentarer
Send en kommentar