Gå videre til hovedindholdet

DigiTek :)

Intro

Jeg har været meget i tvivl om hvordan jeg skulle bruge denne blog, så derfor vil du opleve at jeg er startet ud på en måde og endt med en anden. Undervejs fandt jeg ud af, at det gav mig størst værdi at bruge den som en form for logbog eller notatbog, så måske giver mine notater ikke mening for dig, men du kan bruge den som hjælp til hvad vi har gennemgået og hvad jeg har fundet særligt interessant, da jeg ikke har noteret alt, men det jeg gerne ville tage med mig.

God fornøjelse og ikke mindst velkommen :)



______________________________________________________________________________

Vi har i dag gennemgået hvordan modulet skal forløbe og hvilke metoder der anvendes. Holdet i dag består af kursister på heltid og på deltid, hvor vi blev placeret gruppevis med to fra hvert. Jeg fik hilst på Hjørdis, som underviser i Nødebo på EUD Skov & Naturteknikuddannelsen. Hjørdis har undervist på denne uddannelse á to omgange, første gang i 90'erne og denne gang fra år 2000.

Hjørdis baggrund er en uddannelse som agronom (landbrugskandidat) med fokus på skov og så er hun også uddannet engelsklærer, hvor hun tog denne uddannelse i England. Den vigtigste opgave som underviser vurderes til at være i stand til at løfte eleverne sådan at de bliver rigtig dygtige til deres fag også de svagere elever. De styrker som jeg vil nævne er at Hjørdis er empatisk og dygtig administrativt sådan at hun f.eks. er god til at strukturere og planlægge.

Formålet med uddannelsen her er for Hjørdis at blive meget bedre til at udnytte de digitale muligheder i undervisningen og så har hun en søn på 20 år, der sørme er elev på have og parkingeniør uddannelsen i Nødebo.

Nu er jeg i fuld gang med bloggen her, så more to follow ...


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Eksamen: Digitale teknologier

Problemstill ing Ved afholdelse af workshoppen Mødefacilitering, kan der deltage op til 75 elever, som i løbet af workshoppen vil blive fordelt gruppevis i forskellige lokaler. Jeg vil derfor gerne sikre mig, at information om aktiviteten er let digitalt tilgængelig for eleverne, at eleverne oplever at workshoppen har et formål og at arbejdet med at kunne opsamle opgaven, primært ligger hos eleverne. Sådan at vi som undervisere kan bruge vores tid mere optimalt mellem dem i løbet af aktiviteten og dermed vil kunne afrunde med intro til deres efterfølgende individuelle refleksion og evaluering, indenfor 15-30 min. Der er afsat tre timer for hele workshoppen. E-didaktisk overvejelsesmodel Fokus: Socialkonstruktivistisk e-læring, form og elementer Eleven skal opnå læring ved refleksion og eftertænksomhed samt begrebsdannelse igennem et praksisfællesskab, som eleven på forhånd har forberedt sig til, har gennemført en opgave i virksomheden med efterfølgende feedback og
Synopsis: Inddragelse af digitale teknologier i workshoppen Mødefacilitering Kontekst: Niels Brock Videreuddannelse med speciale i administration har samlet og delvist medieret læringen på en digital platform. Læringen sker ligeledes i kombination med praktiske opgaver i virksomheden samt fysiske aktiviteter på skolen såsom f.eks. workshops, som denne opgave tager udgangspunkt i. Jeg kommer selv fra det private erhvervsliv, er praktisk orienteret og har undervist i fire år. Da vi gerne vil hæve niveauet for vores elever og sikre en sammenhæng mellem det der skal læres og det der foregår i virksomheden, har jeg omsat læringsmålet for Kommunikation vedr. mødetilrettelæggelse som en kombination af flere af læringsmålene, sådan at eleven ikke blot skal stå for planlægningen af et møde i virksomheden, men også konkret facilitere dette møde og have en til flere roller ved mødet, Eleven skal også opsøge feedback fra en kollega/chef og deltage i en opsamlende workshop med andre ele

Fra industri- til videnssamfund

Fra industri- til videnssamfund: § fra “lær om it” § til “lær med og gennem it Vi skal ikke blot lære eleverne med og gennem it, men også om it! Værktøj: PADLET Husk: Skoletube = adgang til gratis værktøjer! Digital robusthed: Nysgerrighed og mod Vi kan ikke lære eleverne alle værktøjer, men vi kan lære dem om de forskellige koncepter sådan at de kan overføre viden om fx en blog-type til en anden. Vi skal gøre brugen af it meningsfuld for eleverne. Hvis vi ikke kan sige hvorfor vi gør noget ift it brug, så giver det ikke mening! Vi skal kunne forholde os kritisk til de teknologierne og kunne argumentere for vores valg. Om læring   Spørg og begrund ved hjælp af teorier, modeller og undersøgelser! Til eksamen skal vi vise at vi kan bruge den akademiske begrundelse for vores valg. Hvorfor, gør vi som vi gør? Ileris Illeris læringstrekant kan noget særligt! Kolb Al læring er erfaringsbaseret igennem konkret oplevelse og refleksion!