Gå videre til hovedindholdet

Transfer og samarbejde

Grænsekrydsning i stedet for transfer?

Kompetence: at man er i stand til og har viljen til at anvende sin viden og sinde færdigheder hensigtsmæssigt i bestemte situationer

Vs

Transfer: de proces, der drejer sig om at overføre og anvende noget, man har lært i en situation, til en anden --- indebærer iflg Aarkrog et større fokus på de erfaringer man bringer med sig ind i nye situationer

Self-efficasy (selvkompetence) https://en.wikipedia.org/wiki/Self-efficacy:
 Eleven skal have mod på og tro på at kunne skabe …. (Bjarne Wahlgren)

OBS! Genlæs Hattie (lære at lære) Selvtilid for læring

Hvad virker bedst?

De personlige faktorer 35% (elevens selvtillid og troen på sig selv, kan opnås gennem undervisning, erfaringer etc.)

Faktorer i undervisningen: 20% (undervisers troværdigheder væstentlig, læreprocesser)

Anvendelseskonteksten 45% (rammer, transfer etc. – kræver godt samarbejde virksomhed og skole imellem)


Blooms taksonomi: huske, kunne, anvende (tjek op på dette)




Skole og praktiksted kan have forskellige rammer, materialer, hvordan teori bruges praksis etc. Der skal derfor stræbes efter at få italesat modsætningerne og spørges ind til disse.
Læring i dette fx: Vi lærer eleven at løfte ergonomisk korrekt, i virksomheden løftes der ikke på denne måde, spørg ind til hvorfor og hvilke konsekvenser dette kan have og hvilke muligheder der er for at ændre på dette

Hvilke spændinger og modsætninger oplever vi?
Tjek op på hvad mentimeter.com er!

Transfer kræver differentiering




B = Blog

Øvelse 3: It som transfermedierende værktøjer
  • Drøft i makkerpar og identificer 4 it-baserede værktøjer som kan bruges til at skabe transfer i undervisningen
  • Skriv hvilke og hvordan på jeres blogs

  1. Sociale medier / Eleverne undersøger hvordan hinandens virksomheder bruger disse og holder det op mod egen virksomhed (de kan ligeledes her interagerer med hinanden direkte på facebook - kræver dog at alle elever er på mediet)
  2. Eleverne uddrager tre punkter hver som gruppe omkring virksomhedernes brug af facebook/social medier og noterer disse på Padlet (hvad lagde se særligt mærke til)
  3. Eleverne udfylder en måling via mentimeter.com (spørgsmål er klargjort af underviser)
  4. Eleverne udarbejder et diagram over målingerne og holder disse op mod notater på Padlet og disse udarbejdes der en lille film på max tre minutter som lægges op på youtube kanal der er klargjort til dette formål (der skal afsættes ekstra tid til dette)
Hvorfor bruge de digitale værktøjer:

Motivation
Flippe
Kan virke mere konkret for eleverne
Eleverne kan se hinandens input
Teknologien kan skabe forbindelser og dermed en sammenhæng
Give eleverne digitalt mod
Multimodalitet
Dokumentation
Dialog
Husk at indtænke de menneskelige aspekter ind så der opleves en relation! (chatfunktion)


Øvelse 4 Samarbejde og videndeling

  • Drøft i makkerpar, hvordan I på baggrund af det, som I har lært på modulet kan samarbejde og videndele med kolleger omkring anvendelse af digitale teknologier i undervisnings- og læreprocesser
  • Skriv disse bud på jeres blogs
For at vidensdele og samarbejde om fx nye muligheder etc. så foreslår vi at alle undervisere opretter en blog hvor man lægger tip ind ift. de fag man underviser i. For at kunne følge med i nye indlæg så skal hver underviser have appen Bloglovin og abbonere på hinandens

Bloggen giver mange muligheder og kræver ikke at der skal følge lange forklaringer med, eksemplvis er der mulighed er at linke til et filmklip og kort fortælle hvordan det gav værdi til undervisningen. Der kan ligeledes lægges billeder, modeller etc. op sådan at det også bliver til materialeudveksling.

Dette er den optimale løsning, men kræver at man har et underviserteam der har digtalt mod samt oplever at have tid til denne form for vidensdeling. Det kræver ydermere et ledelsesmæssigt fokus.

Alternativt, kunne man til det månedlige team-/afdelingsmøde præsentere et punkt fra sin blog.

En problematik kan være hvis bloggen er offentlig tilgængelig og hvem der har adgang til den information der lægges der. Dette kan løses ved at adgang til bloggen kræver et password.

Dagens makker: steen62.blogspot.dk




Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Eksamen: Digitale teknologier

Problemstill ing Ved afholdelse af workshoppen Mødefacilitering, kan der deltage op til 75 elever, som i løbet af workshoppen vil blive fordelt gruppevis i forskellige lokaler. Jeg vil derfor gerne sikre mig, at information om aktiviteten er let digitalt tilgængelig for eleverne, at eleverne oplever at workshoppen har et formål og at arbejdet med at kunne opsamle opgaven, primært ligger hos eleverne. Sådan at vi som undervisere kan bruge vores tid mere optimalt mellem dem i løbet af aktiviteten og dermed vil kunne afrunde med intro til deres efterfølgende individuelle refleksion og evaluering, indenfor 15-30 min. Der er afsat tre timer for hele workshoppen. E-didaktisk overvejelsesmodel Fokus: Socialkonstruktivistisk e-læring, form og elementer Eleven skal opnå læring ved refleksion og eftertænksomhed samt begrebsdannelse igennem et praksisfællesskab, som eleven på forhånd har forberedt sig til, har gennemført en opgave i virksomheden med efterfølgende feedback og
Synopsis: Inddragelse af digitale teknologier i workshoppen Mødefacilitering Kontekst: Niels Brock Videreuddannelse med speciale i administration har samlet og delvist medieret læringen på en digital platform. Læringen sker ligeledes i kombination med praktiske opgaver i virksomheden samt fysiske aktiviteter på skolen såsom f.eks. workshops, som denne opgave tager udgangspunkt i. Jeg kommer selv fra det private erhvervsliv, er praktisk orienteret og har undervist i fire år. Da vi gerne vil hæve niveauet for vores elever og sikre en sammenhæng mellem det der skal læres og det der foregår i virksomheden, har jeg omsat læringsmålet for Kommunikation vedr. mødetilrettelæggelse som en kombination af flere af læringsmålene, sådan at eleven ikke blot skal stå for planlægningen af et møde i virksomheden, men også konkret facilitere dette møde og have en til flere roller ved mødet, Eleven skal også opsøge feedback fra en kollega/chef og deltage i en opsamlende workshop med andre ele

Fra industri- til videnssamfund

Fra industri- til videnssamfund: § fra “lær om it” § til “lær med og gennem it Vi skal ikke blot lære eleverne med og gennem it, men også om it! Værktøj: PADLET Husk: Skoletube = adgang til gratis værktøjer! Digital robusthed: Nysgerrighed og mod Vi kan ikke lære eleverne alle værktøjer, men vi kan lære dem om de forskellige koncepter sådan at de kan overføre viden om fx en blog-type til en anden. Vi skal gøre brugen af it meningsfuld for eleverne. Hvis vi ikke kan sige hvorfor vi gør noget ift it brug, så giver det ikke mening! Vi skal kunne forholde os kritisk til de teknologierne og kunne argumentere for vores valg. Om læring   Spørg og begrund ved hjælp af teorier, modeller og undersøgelser! Til eksamen skal vi vise at vi kan bruge den akademiske begrundelse for vores valg. Hvorfor, gør vi som vi gør? Ileris Illeris læringstrekant kan noget særligt! Kolb Al læring er erfaringsbaseret igennem konkret oplevelse og refleksion!