Grænsekrydsning i stedet for transfer?
Kompetence: at man er i stand til og har viljen til at
anvende sin viden og sinde færdigheder hensigtsmæssigt i bestemte situationer
Vs
Transfer: de proces, der drejer sig om at overføre og
anvende noget, man har lært i en situation, til en anden --- indebærer iflg
Aarkrog et større fokus på de erfaringer man bringer med sig ind i nye
situationer
Self-efficasy (selvkompetence) https://en.wikipedia.org/wiki/Self-efficacy:
Eleven skal have mod på og tro på at kunne skabe …. (Bjarne Wahlgren)
OBS! Genlæs Hattie (lære at lære) Selvtilid for læring
Eleven skal have mod på og tro på at kunne skabe …. (Bjarne Wahlgren)
OBS! Genlæs Hattie (lære at lære) Selvtilid for læring
Hvad virker bedst?
De personlige faktorer 35% (elevens selvtillid og troen på
sig selv, kan opnås gennem undervisning, erfaringer etc.)
Faktorer i undervisningen: 20% (undervisers troværdigheder
væstentlig, læreprocesser)
Anvendelseskonteksten 45% (rammer, transfer etc. – kræver godt
samarbejde virksomhed og skole imellem)
Blooms taksonomi: huske, kunne, anvende (tjek op på dette)
Skole og praktiksted kan have forskellige rammer,
materialer, hvordan teori bruges praksis etc. Der skal derfor stræbes efter at
få italesat modsætningerne og spørges ind til disse.
Læring i dette fx: Vi lærer eleven at løfte ergonomisk
korrekt, i virksomheden løftes der ikke på denne måde, spørg ind til hvorfor og
hvilke konsekvenser dette kan have og hvilke muligheder der er for at ændre på
dette
Hvilke spændinger og
modsætninger oplever vi?
Tjek op på hvad
mentimeter.com er!
Transfer kræver differentiering
B = Blog
Øvelse 3: It som transfermedierende værktøjer
- Drøft i makkerpar og identificer 4 it-baserede værktøjer som kan bruges til at skabe transfer i undervisningen
- Skriv hvilke og hvordan på jeres blogs
- Sociale medier / Eleverne undersøger hvordan hinandens virksomheder bruger disse og holder det op mod egen virksomhed (de kan ligeledes her interagerer med hinanden direkte på facebook - kræver dog at alle elever er på mediet)
- Eleverne uddrager tre punkter hver som gruppe omkring virksomhedernes brug af facebook/social medier og noterer disse på Padlet (hvad lagde se særligt mærke til)
- Eleverne udfylder en måling via mentimeter.com (spørgsmål er klargjort af underviser)
- Eleverne udarbejder et diagram over målingerne og holder disse op mod notater på Padlet og disse udarbejdes der en lille film på max tre minutter som lægges op på youtube kanal der er klargjort til dette formål (der skal afsættes ekstra tid til dette)
Hvorfor bruge de digitale værktøjer:
Motivation
Flippe
Kan virke mere konkret for eleverne
Eleverne kan se hinandens input
Teknologien kan skabe forbindelser og dermed en sammenhæng
Give eleverne digitalt mod
Multimodalitet
Dokumentation
Dialog
Husk at indtænke de menneskelige aspekter ind så der opleves en relation! (chatfunktion)
Øvelse 4 Samarbejde og videndeling
- Drøft i makkerpar, hvordan I på baggrund af det, som I har lært på modulet kan samarbejde og videndele med kolleger omkring anvendelse af digitale teknologier i undervisnings- og læreprocesser
- Skriv disse bud på jeres blogs
For at vidensdele og samarbejde om fx nye muligheder etc. så foreslår vi at alle undervisere opretter en blog hvor man lægger tip ind ift. de fag man underviser i. For at kunne følge med i nye indlæg så skal hver underviser have appen Bloglovin og abbonere på hinandens
Bloggen giver mange muligheder og kræver ikke at der skal følge lange forklaringer med, eksemplvis er der mulighed er at linke til et filmklip og kort fortælle hvordan det gav værdi til undervisningen. Der kan ligeledes lægges billeder, modeller etc. op sådan at det også bliver til materialeudveksling.
Dette er den optimale løsning, men kræver at man har et underviserteam der har digtalt mod samt oplever at have tid til denne form for vidensdeling. Det kræver ydermere et ledelsesmæssigt fokus.
Alternativt, kunne man til det månedlige team-/afdelingsmøde præsentere et punkt fra sin blog.
En problematik kan være hvis bloggen er offentlig tilgængelig og hvem der har adgang til den information der lægges der. Dette kan løses ved at adgang til bloggen kræver et password.
Dagens makker: steen62.blogspot.dk
Kommentarer
Send en kommentar